Czy możemy samodzielnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?

Zarządzanie placówką

Wielu z nas przypisuje rozmaite oceny wydarzeniom, które mają miejsce się w naszym życiu. Zdarza się nam pomyśleć: „widać los tak chciał”, ale też „nigdy mi się nie udaje” albo „ten świat się na mnie uwziął”. Bywa, że tego typu myśli z czasem decydują o znaczeniu danego wydarzenia. Zaczynamy myśleć „los się na mnie uwziął, nigdy mi się nic nie uda”. W efekcie przyczyny całego zła, jakie nas spotyka, lokujemy w czynnikach zewnętrznych typu: świat, system, oni. Tylko nie my! Takie zjawisko w psychologii nazywa się zjawiskiem fuzji. I podobnie jak w teatrze, kiedy już fuzja się pojawi, musi w którymś momencie wystrzelić.

Czy los tak chciał?

Tymczasem w życiu narzekanie nigdy nie przybliża nas do rozwiązań. Kiedy pytamy o to, co zrobić z sytuacją, która nas niepokoi, ale też do której trochę się przyzwyczailiśmy, to powinniśmy się zdecydować, czy chcemy rozmawiać o rozwiązaniach, czy raczej zatrzymać się na prezentowaniu powodów, przez które czegoś nie możemy osiągnąć. Źle, kiedy zaczynamy doradzać czy choćby rzeczowo rozmawiać o rozwiązaniach z kimś, kto chce tylko narzekać, bo to tylko taką osobę zirytuje i utrwali w przekonaniu, że nikt jej nie rozumie, a przecież i tak nic nie da się zrobić. Jeszcze gorzej jednak być samemu taką osobą! 

Skupienie na rozwiązaniach

Zastanawiając się nad sobą, swoją drogą, tym, czego pragniemy i co nam utrudnia realizację posiadanych marzeń, warto skorzystać z narzędzia, które nazywa się siatką celu. Zakłada ono rozpatrzenie swoich celów w czterech punktach odniesienia: tego, co chcemy, w kontekście z tym, czym dysponujemy, ale też tym, czego nie mamy oraz tego, czego nie chcemy, w kontekście tych samych uwarunkowań: mamy, nie mamy. 
Praca z wykorzystaniem tego narzędzia wymaga udzielenia szczerych odpowiedzi w każdym z pól. Gdybym założył sobie jako cel oferowanie uczniom codziennie atrakcyjnych zajęć, które będą ich angażować, a wspólna praca przyniesie przyjemność zarówno im, jak i mnie, musiałbym się najpierw zastanowić nad tym, czym dysponuję. Z jednej strony są to:

  • moja wiedza i umiejętności nauczycielskie,
  • wieloletnie doświadczenie w pracy z uczniami podobnymi do tych, z którymi pracuję obecnie,
  • znajomość podstaw programowych, treści zawartych w podręcznikach, zadań mo...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI