Diagnoza potrzeb rozwojowych szkoły

Zarządzanie placówką

Placówki działające w systemie warunków rynkowych powinny w sposób szczególny dbać o swoją ofertę oraz o trafność doboru metod pracy, które zapewnią im wysoką jakość proponowanych działań i atrakcyjność wyróżniającą je spośród innych placówek podobnego typu. Jednocześnie ciągła analiza oraz wnioski wynikające z przyglądania się procesowi oraz efektom pracy własnej placówki sprzyjają proponowaniu atrakcyjnych rozwiązań nie tylko tym, którzy z nich korzystają, ale też osobom, które są w niej zatrudnione.

Punkt wyjścia

Proces działań rozwojowych na rzecz potrzebnych zmian zakłada na ogół przeprowadzenie czterech następujących kroków:

  1. diagnoza pracy szkoły,
  2. planowanie działań, które pozwoli na wybór kierunków i określenie rezultatów planowanej zmiany,
  3. realizacja procesu wspomagania,
  4. ocena efektów.

Diagnoza w tym zestawie jest krokiem kluczowym, gdyż pozwala określić rzeczywisty stan oraz zasoby powiązane z realizacją kształcenia określonych kompetencji. Co więcej, świadomość stanu i efektów pracy szkoły w badanym zakresie, w odniesieniu do standardów i oczekiwań, jakie w tym obszarze zakłada prawo, pozwalają określić cele rozwojowe szkoły i nauczycieli, a co za tym idzie, doprecyzować niezbędne działania i konkretne formy realizacji procesu wspomagania w wybranym obszarze. Wyniki diagnozy oraz powiązane z nią cele planowanej zmiany powinny również stanowić podstawę do budowania narzędzi oraz wdrożenia procedur umożliwiających przeprowadzenie oceny efektywności podjętych w szkole działań. 

Ważnym aspektem przeprowadzonej diagnozy jest także unaocznienie społeczności szkolnej, a w szczególności nauczycielom oraz dyrekcji, rzeczywistego stanu funkcjonowania szkoły i w konsekwencji związanych z nim potrzeb oraz możliwości ich zasp...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI