Egzamin ósmoklasisty a szkoły niepubliczne
Wprowadzenie egzaminu ósmoklasisty w miejsce egzaminu gimnazjalnego nastąpiło 1 września 2017 r. wraz z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej upo). W efekcie zmienione zostało brzmienie rozdziału 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej uso.), regulującego obecnie sposób organizacji egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Jednocześnie, na podstawie art. 44zzza pkt 1 i 4–12 uso., wydano nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r., poz. 1512).
Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany w VIII klasie szkoły podstawowej jako obowiązkowy egzamin zewnętrzny, obejmujący takie przedmioty obowiązkowe, jak:
- język polski,
- język obcy nowożytny,
- matematyka,
- jeden z przedmiotów do wyboru: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia.
Egzamin będzie przeprowadzany z następujących języków obcych nowożytnych:
- angielski,
- francuski,
- hiszpański,
- niemiecki,
- rosyjski,
- ukraiński,
- włoski.
Uczeń lub słuchacz będzie przystępował do egzaminu ósmoklasisty z tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Jednak zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 295 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe) w latach szkolnych 2018/2019–2020/2021 egzamin ósmoklasisty będzie obejmował następujące przedmioty obowiązkowe:
- język polski,
- matematykę,
- język obcy nowożytny.
Egzamin będzie przeprowadzany w trzech
kolejnych dniach:
- w pierwszym dniu – z języka polskiego (120 minut),
- w drugim dniu – z matematyki (100 minut),
- w trzecim dniu – z języka obcego nowożytnego oraz z przedmiotu do wyboru (po 90 minut z każdego z tych przedmiotów).
Należy zauważyć, że szczegółowe rozwiązania dotyczące organizacji przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty będą podobne do tych, jakie stosowano podczas przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego. Wprowadzono w tym zakresie kilka kosmetycznych zmian:
- doprecyzowano sposób przekazywania przez dyrektora szkoły do właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej wykazu uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty (w formie elektronicznej, przy użyciu systemu wymiany plików wskazanego przez dyrektora OKE – § 11 rozporządzenia);
- wprowadzono korektę polegającą na odesłaniu do właściwego przepisu § 4 rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, stanowiącego podstawę prawną do wydania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu, które mogą być podstawą dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Jednocześnie – zgo...