O jakich trudnościach mówimy najczęściej? Są to trudności z uczeniem się, takie jak: dysleksja, dysgrafia i dysortografia, nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (określana jako ADHD), zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawność intelektualna, ruchowa czy afazja. Każdej z nich towarzyszą również zaburzenia integracji sensorycznej. Żeby dobrze zrozumieć specyfikę trudności dziecka, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że zaburzenia te wiążą się z nieprawidłowym odbiorem bodźców dochodzących z otoczenia. Dziecko nie jest w stanie właściwie ich przetworzyć, przez co nie umie zachować się adekwatnie do sytuacji, w której się znalazło. Najczęściej jego reakcje są nadmierne. Zbyt duży hałas, tłok na przerwach, różne zapachy, dynamika związana z przemieszczaniem się uczniów powodują, że u dziecka z zaburzeniami dochodzi do przestymulowania, co wpływa negatywnie na jego koncentrację, pamięć, umiejętności poznawcze i stabilizację emocjonalną.
Pojawia się w związku z tym pytanie: Co może zrobić szkoła, żeby choć trochę zapobiegać tego typu trudnościom? Ciekawym rozwiązaniem wydaje się stworzenie na terenie placówki takiej przestrzeni, w której dziecko miałoby możliwość odpoczęcia, zrelaksowania i uwolnienia się od nadmiaru bodźców. Taką oazą spokoju, dającą szansę na regenerację emocjonalną i pozwalającą wrócić do równowagi, mogą być strefy ciszy. Jak mogłyby one wyglądać? Jaka byłaby ich rola i jakie zasady powinny w nich obowiązywać? Poniżej postaram się na te wszystkie pytania szczegółowo odpowiedzieć.
Czym jest strefa ciszy?
Strefa ciszy to specjalnie wydzielone miejsce w szkole, w którym nie pojawiają się dystraktory (takie jak hałas), nie ma w nim zakłóceń oraz dodatkowych, często niepotrzebnych bodźców. Nie musi to być osobna sala, chociaż byłoby to najlepsze rozwiązanie. Wiadomo jednak, że placówki mają swoje ograniczania lokalowe i często nie ma możliwości, żeby wyłączyć jakąś klasę z ogólnego użytku. Dlatego taka strefa można zostać wydzielona jako specjalny kącik wyciszający w bibliotece, w gabinec...