Rozpoczęcie kontroli przez ZUS
Sposób przeprowadzania kontroli przez inspektorów ZUS określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (Dz. U. z 1998 r. Nr 164, poz. 1165, dalej: rozporządzenie). Paragraf 3 ust. 1 tego rozporządzenia wskazuje, że kontrolę płatnika składek zarządza się w drodze wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie to wydawane jest przez głównego inspektora kontroli ZUS bądź przez upoważnionego przez niego inspektora kontroli.
O planowanym wszczęciu postępowania kontrolnego szkoła powinna zostać powiadomiona. Należy jednak zauważyć, że w przypadku szkół niepublicznych nie znajdą zastosowania przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292) w tym w zakresie, w jakim określa ona ograniczenia związane ze sposobem przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców. Wynika to z faktu, że prowadzenie szkoły niepublicznej, zgodnie z art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, nie jest działalnością gospodarczą, w związku z czym szkoły te nie podlegają regulacjom ustawy Prawo przedsiębiorców. Oznacza to, że w przypadku kontroli ZUS w szkole należy stosować jedynie procedurę określoną w ww. rozporządzeniu, ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 300) oraz ogólne przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Przykład
W przypadku przeprowadzania kontroli przez inspektora ZUS w szkole nie znajdzie zastosowania przepis art. 48 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, zgodnie z którym kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Oznacza to, że do zawiadomienia o wszczęciu kontroli może dojść telefonicznie na kilka dni przed rozpoczęciem inspekcji, a pismo zawiadamiające zostanie doręczone osobiście przez inspektora ZUS. Zawiadomienie może zostać również doręczone wcześniej drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
POLECAMY
Ważne!
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli powinno zawierać elementy wskazane w rozporządzeniu:
- określenie inspektora lub inspektorów kontroli ZUS,
- przewidywany czas (trwania) kontroli,
- zakres kontroli,
- prawa i obowiązki kontrolowanego płatnika składek.
Rozpoczęcie kontroli może nastąpić dopiero po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz po okazaniu legitymacji służbowej przez inspektora ZUS. Wspomniane upoważnienie...