Jeden pracodawca – jedna umowa
Na wstępie należy podkreślić, że przepisy prawa pracy nie regulują kwestii dopuszczalności zawarcia przez pracodawcę z tym samym pracownikiem dwóch lub więcej umów o pracę. Warto jednak pamiętać, że Sąd Najwyższy w swoim orzecznictwie podkreśla: zasadą powinno być pozostawanie z danym pracownikiem w jednym stosunku pracy. Pozostawanie z jednym pracodawcą w kilku stosunkach pracy jest wyjątkiem. Wniosek taki wynika z założenia, które leży u podstaw konstrukcji stosunku pracy oraz potrzeby ochrony interesów pracownika, polegającej na ustaleniu limitów i ograniczeń w przedłużaniu dobowego, tygodniowego i rocznego czasu pracy.
Zasadą jest pozostawanie stron w jednym stosunku pracy, choćby nawet przedmiotem pracowniczego zobowiązania był rodzaj pracy szeroko określony nazwą kilku zawodów lub specjalności czy funkcji.
Czy to oznacza, że nie można u jednego pracodawcy posiadać dwóch umów? Absolutnie nie. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku praca wykonywana na podstawie kolejnej umowy o pracę musi różnić się rodzajowo od pracy wykonywanej na podstawie podstawowej umowy o pracę.
Przykład 1: Pracownik, który dotychczas był zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. płac i kadr, awansuje na stanowisko głównego księgowego (pełny etat). Czy z tym pracownikiem mogę zawrzeć drugą umowę (na okres maksymalnie 4 miesięcy) na stanowisku, które pełnił dotychczas, tj. specjalista ds. płac i kadr, w wymiarze 0,75 etatu?
POLECAMY
Przykład 2: Pracownik zajmuje dwa stanowiska. Pierwsze stanowisko to konserwator, praca w wymiarze...