Od czasu wejścia w życie 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) szereg przepisów polskiego prawa dostosowano do wymagań tego rozporządzenia. Nowo uchwalona ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych zmieniła m.in. przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. W wyniku tej zmiany do ustawy Prawo oświatowe został dodany przepis bezpośrednio regulujący monitoring wizyjny w szkołach i placówkach oświatowych. Do tej pory nie istniały żadne przepisy bezpośrednio określające te działania. Wiele szkół i placówek oświatowych prowadziło monitoring wizyjny, kierując się ogólnymi zasadami wywiedzionymi z różnych przepisów prawa, w tym przede wszystkim z ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny oraz Konstytucji RP.
Monitoring wizyjny, co do zasady, stanowi czynność przetwarzania danych osobowych. Nie stanowią przetwarzania danych osobowych takie systemy, w których nie następuje rejestracja obrazu, a monitoring służy jedynie bieżącemu podglądowi sytuacji. Jednocześnie monitoring wizyjny uznaje się za jedną z najbardziej inwazyjnych form przetwarzania danych osobowych. Takie stanowisko zajmuje m.in. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Uwaga praktyczna
Naszym zdaniem udostępnianie podglądu online z monitoringu wizyjnego dla opiekunów prawnych uczniów (np. z sali, w której przebywają uczniowie i nauczyciele) jest szczególnie ryzykownym rozwiązaniem dla placówek oświatowych i osób je reprezentujących, nie wspominając już o możliwym naruszaniu dóbr osobistych osób nagrywanych.
P...