Organizacja klasyfikacji śródrocznej – obowiązki dyrektora i szczególne rozwiązania

Organizacja pracy placówki

Celem klasyfikacji śródrocznej jest okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i jego zachowania. W rezultacie podsumowania ustalane są śródroczne oceny klasyfikacyjne. Na jakich zasadach szkoły niepubliczne powinny dokonywać klasyfikacji śródrocznej uczniów?

Podstawa prawna dokonywania klasyfikacji śródrocznej

W obecnym stanie prawnym – zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – szkoły niepubliczne są zobowiązane m.in. do stosowania zasad klasyfikowania i promowania uczniów, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Rozdział ten określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych. W rezultacie niepubliczne szkoły zobowiązane są nie tylko do stosowania ustawowych zasad klasyfikowania uczniów szkół niepublicznych, lecz także do przestrzegania regulacji zamieszczonych w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty – dotyczy to zwłaszcza przepisów rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (dalej: rozporządzenie).
Co więcej, warto wskazać, że obecnie szkoły niepubliczne mają obowiązek uregulowania kwestii związanych ze szczegółowymi warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego uczniów w swoich statutach. Trzeba przy tym pamiętać, że ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych stanowi część oceniania wewnątrzszkolnego. Dlatego też kwestie związane z klasyfikowaniem śródrocznym powinny zostać uszczegółowione w statucie szkoły niepublicznej.

Podstawowe zasady klasyfikacji śródrocznej

Przepis art. 44f ust. 2 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną powinno się przeprowadzać co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły.
Zgodnie z art. 44e ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o systemie oświaty oceny klasyfikacyjne śródroczne są jednym z rodzajów ocen otrzymywanych przez uczniów w trakcie nauki w szkole. Należy przy tym pamiętać, że również w przypadku ocen śródrocznych trzeba postępować zgodnie z ogólną zasadą oceniania, zgodnie z którą ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności związanych z:

  • wymaganiami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektami kształcenia określonymi w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanych w szkole programów nauczania,
  • wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

Zgodnie z §...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI