Organizacja kształcenia ustawicznego w placówkach niepublicznych

Zgodnie z prawem Otwarty dostęp

Kształcenie ustawiczne może być organizowane i prowadzone m.in. w rozmaitych formach pozaszkolnych, dzięki czemu osoby, które spełniły już obowiązek szkolny, mają możliwość uzyskania i uzupełnienia wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Ponieważ kształcenie ustawiczne w tej formie może być organizowane również w niepublicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, warto prześledzić obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, aby dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, tym bardziej że stan prawny w tym zakresie uległ nie tak dawno temu zmianie.

Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych a zmiany w prawie

Na mocy ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw poszerzony został obszar systemowych powiązań pomiędzy szkolnictwem branżowym oraz kształceniem ustawicznym w formach pozaszkolnych. Zmiana przepisów w większym zakresie niż dotychczas wprowadziła w system kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (z wyjątkiem szkół artystycznych), w tym również szkoły niepubliczne. W rezultacie, począwszy od 1 września 2019 r., mogą one prowadzić trzy spośród pięciu rodzajów form pozaszkolnych wskazanych w art. 117 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. 
Należą do nich:

  • kwalifikacyjne kursy zawodowe, 
  • kursy umiejętności zawodowych, 
  • turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.

Szczegółowe kwestie związane z organizowaniem kształcenia ustawicznego w poszczególnych formach pozaszkolnych określone zostały w rozporządzeniu MEN z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (dalej: rozporządzenie), przy czym należy zastrzec, że niektóre z zawartych tam przepisów zostały stworzone z myślą o szkołach publicznych (w przypadku szkół niepublicznych kwestie organizacyjne, które zostały uregulowane w rozporządzeniu jedynie w przypadku szkół publicznych, mogą zostać doprecyzowane w sposób analogiczny bądź odmienny, uwzględniający potrzeby danej szkoły niepublicznej, w jej statucie).
Na marginesie należy również wspomnieć o pewnych zmianach, które zostaną wprowadzone na mocy ustawy z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta zakłada zmianę brzmienia art. 172 ustawy Prawo oświatowe w ten sposób, że szkoły niepubliczne prowadzące kształcenie zawodowe, będą musiały w swoich statutach określać dodatkowo:

POLECAMY

  • poszczególne formy pozaszkolne, o których mowa w art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe,
  • zasady przyjmowania słuchaczy na kwalifikacyjne kursy zawodowe - z tym że statut szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, prowadzącej te kursy, powinien uwzględniać warunki, o których mowa w art. 147 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

Szkoły będą miały czas na dostosowanie swoich statutów do nowych wymogów do 31 sierpnia 2022 r.

Kwalifikacyjne kursy zawodowe

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 35 ustawy Prawo oświatowe przez kwalifikacyjny kurs zawodowy należy rozumieć kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu zawodowego w zakresie tej kwalifikacji. W rezultacie kurs ten powinien być prowadzony na podstawie programu nauczania, uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach w zakresie jednej kwalifikacji zawodowej. Przy czym kwalifikacje te zostały wyodrębnione w ramach klasyfikacji zawodów, któ...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI