Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach

Pod paragrafem

Na szkołach i przedszkolach, zarówno tych publicznych, jak i niepublicznych, ciąży obecnie obowiązek udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W jakim zakresie pomoc ta powinna być udzielana, a także w jakim trybie powinno to następować?

Jaka jest podstawa prawna udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach?

Zgodnie z art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.) system oświaty w Polsce powinien zapewniać m.in. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej. W rezultacie, na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe, wydane zostało rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U.
z 2023 r., poz. 1798), dalej jako rozporządzenie. Jest to najważniejszy akt prawny regulujący problematykę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez szkoły i przedszkola, w tym również niepubliczne (począwszy od 1 września 2019 r., na podstawie art. 177 ustawy Prawo oświatowe).

POLECAMY

Kiedy uczeń może zostać objęty pomocą?

Powyższe rozporządzenie zakłada, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom powinna polegać na rozpoznawaniu i zaspokajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie uczniów w danej jednostce oświatowej. Udzielana uczniowi pomoc ma służyć wspieraniu jego potencjału rozwojowego i stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły lub przedszkola oraz środowisku społecznym. Wspomniane rozporządzenie zawiera przykładowy katalog okoliczności, które mogą wskazywać na potrzebę objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub przedszkolu. 
Pomoc ta może być udzielana m.in. ze względu na:

  • niepełnosprawność dziecka,
  • niedostosowanie społeczne oraz zagrożenie nim,
  • zaburzenia zachowania lub emocji dziecka,
  • szczególne uzdolnienia dziecka,
  • specyficzne trudności w uczeniu się,
  • deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności językowych,
  • przewlekłe choroby,
  • sytuacje kryzysowe lub sytuacje traumatyczne,
  • niepowodzenia edukacyjne,
  • zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
  • trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

Wskazany powyżej katalog nie ma charakteru zamkniętego, co oznacza, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna może zostać udzielona uczniowi również w innych, niewskazanych w nim przypadkach.

Jakie są podstawowe zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Jako osobę odpowiedzialną za organizację pomocy 
psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu przepisy wskazują dyrektora, przy czym dopuszcza się również, aby dyrektor wyznaczył osobę, której zadaniem będzie planowan...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI