Problematyczne lekcje WF-u online

Zgodnie z prawem Otwarty dostęp

W związku z organizacją zdalnego nauczania nie zostały wprowadzone jasne regulacje dotyczące odpowiedzialności za uczniów w czasie zajęć. Dyskusyjne pozostają także inne kwestie, np. czy nauczyciel i uczniowie muszą mieć w czasie prezentowania lub wykonywania ćwiczeń włączone kamery lub przesyłać nagrania. Obawy te w praktyce powodują, że niektórzy nauczyciele w większym stopniu realizują w ramach zajęć wychowania fizycznego zadania o charakterze teoretycznym niż praktycznym.

Kto odpowiada za uraz ucznia podczas zdalnych zajęć WF-u?

Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie nie jest łatwe oraz wymaga prześledzenia kilku rozproszonych i ogólnie sformułowanych przepisów. W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, na kim i w jakim zakresie spoczywają obowiązki opiekuńcze.

Do podstawowych zadań organu prowadzącego szkołę należy odpowiedzialność za jej działalność, w tym zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe). Zasadniczo obejmuje ona odpowiedzialność za wypadki uczniów pozostających pod opieką szkoły w czasie zajęć i przerw międzylekcyjnych w typowych przypadkach stacjonarnej działalności (m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 29 maja 2018 r., I ACa 1269/17, OSA 2018/11/44–64).

POLECAMY

Najważniejsze obowiązki dyrektora obejmują sprawowanie opieki nad uczniami oraz wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę (art. 68 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy Prawo oświatowe). W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół dyrektor szkoły odpowiada za realizację zajęć prowadzonych w zdalny lub inny przyjęty sposób, w tym: określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystywanych w danej szkole przez nauczycieli do realizacji zajęć i zakomunikowanych rodzicom oraz uczniom; ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których uczniowie mogą korzystać, oraz sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych, a także sposób monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów (§ 1 pkt 3, 4, 8 i 10 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19). Szkoła nie jest zwolniona z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego, natomiast przy ustalaniu zakresu nauczania dyrektor z nauczycielem powinni uwzględnić ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć prowadzonych online (§ 1 pkt 7 lit. e ww. rozporządzenia).

Nauczyciel tego konkretnego przedmiotu powinien dostosować stopień trudności i intensywności ćwiczeń do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności uczniów oraz prowadzić zajęcia z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących. 

Z kolei do obowiązków nauczyciela wychowania fizycznego należy rzetelne realizowanie zadań na stano...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI