Procedura zakładania nowych placówek oświatowych

Temat miesiąca

Okres przedwakacyjny to właściwie ostatni moment na założenie nowych jednostek oświatowych, by mogły one rozpocząć działalność w nadchodzącym roku szkolnym. Równie istotne są kwestie możliwości uzyskania dotacji, co w ogromnym stopniu determinuje kalendarz i harmonogram tworzenia nowej placówki. Na potrzeby artykułu, o ile nie zaznaczono wyraźnie, pojęcie „placówka” zbiorczo obejmuje szkoły, przedszkola i inne formy przedszkolne oraz ściśle rozumiane placówki oświatowe, jak określają to przepisy ustawy Prawo oświatowe.

Możliwości zakładania i prowadzenia jednostek systemu oświaty przez inne podmioty niż samorządy czy ministrowie istniały już od początku obowiązywania ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Te same rozwiązania i możliwości zostały przeniesione do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.). 

Już przepis art. 8 u.p.o. określa, że szkoły i placówki, zarówno jednostki publiczne, jak i niepubliczne, mogą być prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego, inną osobę prawną albo osobę fizyczną, przy czym JST mogą zakładać i prowadzić wyłącznie szkoły i placówki publiczne. 

Zasada ta jest potwierdzona w rozdziale 8, zatytułowanym „Szkoły i placówki niepubliczne”. Artykuł 168 ust. 1 powtarza, że osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Przepis ten określa dwie istotne kwestie, mianowicie, iż tzw. organem prowadzącym mogą być jedynie osoby fizyczne oraz osoby prawne, co wyklucza pewne podmioty gospodarcze z grona prowadzących, a ponadto, że warunkiem prowadzenia tej działalności jest uzyskanie wpisu do właściwej ewidencji. Proces uzyskiwania wpisu do ewidencji zostanie omówiony w dalszej części, zacząć natomiast warto od przygotowania założenia jednostki oświatowej jako procesu inwestycyjnego. 

Decyzję o założeniu szkoły, przedszkola czy placówki niepublicznej, jak każdą inną inwestycję, należy w pierwszej kolejności poprzedzić wszechstronną analizą. Nie jest to oczywiście miejsce na opisywanie czynników czy przedstawienie gotowego biznesplanu, a jedynie zaznaczenie bardzo istotnych elementów procedury założenia jednostki niepublicznej, które trzeba wziąć pod uwagę na etapie planowania inwestycji.

W „Forum Placówek Niepublicznych” nr 69 z listopada 2019 r. zamieszczony został artykuł o szkołach niepublicznych, w którym opisano także pewne kwestie ich rejestracji, dlatego niektóre wyjątki i wymagania dotyczące tych szkół nie będą obecnie powtarzane. 

Jeśli zatem po wszechstronnej analizie sprawy powzięli Państwo decyzję o założeniu placówki, jakie kroki należy podejmować dalej?

Przed przystąpieniem do dalszych etapów zakładania placówki należy sprawdzić, czy zgodnie z prawem wolno otworzyć szkołę lub przedszkole w wybranej lokalizacji.

POLECAMY

 

Plan zagospodarowania przestrzennego czy warunki zabudowy?

Wbrew dość powszechnemu przeświadczeniu nie jest tak, że na własnej nieruchomości można prowadzić każdą działalność. Nawet będąc właścicielem posesji, nie zawsze będziemy mogli zrealizować na niej planowaną inwestycję budowlaną.

Przed przystąpieniem do dalszych etapów zakładania placówki należy sprawdzić, czy zgodnie z prawem wolno otworzyć szkołę lub przedszkole w wybranej lokalizacji.

Podstawowym dokumentem, jaki determinuje możliwości działania na danym obszarze, jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W pierwszej kolejności należy zatem sprawdzić w urzędzie gminy (miasta), gdzie może zostać zlokalizowana nasza jednostka oświatowa. Część gmin udostępnia plany oraz mapy, stanowiące załącznik do planów, na swoich stronach internetowych, w innych jednak plan zagospodarowania przestrzennego nie jest nadal uchwalony.

Jeżeli plan zagospodarowania przestrzennego jest uchwalony i przewiduje na danym terenie funkcję oświatową, inwestor może wystąpić z wnioskiem o wydanie takiego zaświadczenia. Jeżeli natomiast plan nie przewiduje funkcji oświatowych na danym terenie, można jeszcze próbować rozmów z gminą w tym zakresie. Niektóre gminy będą skłonne wprowadzić zmiany w planie zagospodarowania, tak aby dopuścić w danym miejscu funkcję oświatową – szczególnie jeżeli w danej gminie brakuje przedszkoli i szkół. W przeciwnym wypadku, gdy zmiana planu nie wchodzi w rachubę, trzeba pomyśleć o zmianie lokalizacji. Nawet jeśli gmina skłonna jest dokonać zmiany planu, cały proces planistyczny potrwa nawet kilka lat. 

Jeżeli natomiast w danej gminie na wybranym obszarze nie został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego, istnieje możliwość i konieczność wystąpienia o wydanie warunków zabudowy dla tego miejsca.

Jest to tzw. wuzetka, a nazwa pochodzi od skrótu WZ – warunki zabudowy.

Warunki zabudowy są wydawane z reguły na wniosek właściciela nieruchomości, ale także każdej innej osoby, przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyzja o warunkach...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI