Należy zaznaczyć, że po zakończeniu pierwszego półrocza obowiązkiem dyrektora szkoły jest zaplanowanie działań nie tylko na kolejne półrocze, ale również już na kolejny rok szkolny. A kolejny rok nie będzie rozpieszczał ani szkół, ani tym bardziej ich dyrektorów. W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata edukacji oraz rosnących oczekiwań społecznych, które będą miały istotny wpływ na organizację i zarządzanie placówkami edukacyjnymi, kadra kierownicza szkół będzie musiała sprostać nowym realiom, w których funkcjonuje oświata. Otóż w 2025 r. dyrektorzy placówek będą musieli stawić czoła wielu wyzwaniom, które wynikają z różnych przyczyn, na przykład z postępującej cyfryzacji edukacji, zmieniających się wymagań programowych (dokładniej, ciąg dalszy rewolucji programowej, nieustannego mieszania w obowiązujących podstawach programowych), rosnących oczekiwań społecznych, nieustannie zmieniających się przepisów oraz ciągłych reform edukacyjnych. Rola dyrektorów stanie się bardziej złożona –
będą nie tylko liderami w zakresie zarządzania edukacją, ale także odpowiedzialnymi za dobrostan emocjonalny uczniów i nauczycieli oraz skuteczne zarządzanie szkołami w warunkach zmieniającego się systemu finansowania i organizacji. Elastyczność, zdolność do adaptacji oraz umiejętność pracy z różnorodnymi grupami interesariuszy będą kluczowe w skutecznym zarządzaniu szkołami w nadchodzących latach. Rola dyrektora szkoły w tym kontekście będzie wymagała umiejętności zarządzania skomplikowaną organizacją, jaką jest szkoła, przywództwa, elastyczności, innowacyjności oraz umiejętności zarządzania złożonymi procesami edukacyjnymi i społecznymi. W poniższym artykule przedstawiam najważniejsze wyzwania, którym dyrektorzy placówek będą musieli sprostać w 2025 r., oraz podpowiedzi, jak będą mogli się do nich przygotować.
Reorganizacja systemu edukacji i zmiany programowe
Współczesna szkoła nie jest już tylko miejscem przekazywania wiedzy. Rozwijające się społeczeństwo oczekuje, że szkoły będą kształcić nie tylko umiejętności akademickie, ale także kompetencje społeczne, emocjonalne oraz proekologiczne. Dyrektorzy będą musieli wprowadzić programy, które rozwijają umiejętności miękkie uczniów oraz promują takie wartości, jak: odpowiedzialność społeczna, empatia i aktywność obywatelska (patrz kierunki polityki oświatowej państwa...