Ustalanie kwoty dotacji na nowy rok budżetowy

Temat miesiąca

Rok 2019 jest kolejnym, w którym obowiązują przepisy dotyczące metod ustalania kwot i stawek dotacji dla niepublicznych i publicznych placówek oświatowych na okres roku budżetowego. Przybliżamy zasady obowiązujące przy ustalaniu i aktualizacji kwot dofinansowania.

Regulacje odnoszące się do zasad udzielania dotacji zawarte zostały w przepisach obecnie obowiązującej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (ufzo), która weszła w życie 1 stycznia 2018 r. i zastąpiła odpowiednie przepisy ustawy o systemie oświaty (uso). 

Ustawa ta reguluje zarówno dotacje dla szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych, jak i publicznych, prowadzonych przez inne osoby niż reprezentujące jednostki samorządu terytorialnego. Odnosi się także do placówek samorządowych, co nie jest jednak przedmiotem naszego zainteresowania. Ustawa o systemie oświaty już w 2017 r. wprowadziła zasadnicze zmiany, które – zmodyfikowane tylko w nieznacznym stopniu – obowiązują również obecnie. 

Dotacje, co do zasady, wypłacane są przez jednostki samorządowe tego szczebla, który ustawowo ma nałożone zadania prowadzenia określonych typów szkół, przedszkoli albo placówek. Dla przedszkoli, także integracyjnych i specjalnych, szkół podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkolnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, dotacje wypłacane są z budżetu gminy. Natomiast niepubliczne szkoły podstawowe specjalne oraz szkoły ponadpodstawowe o uprawnieniach szkół publicznych, w tym integracyjne i z oddziałami integracyjnymi, a także szkoły dla dorosłych, otrzymują dotacje z budżetu powiatu. Placówki niepubliczne, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 ustawy Prawo oświatowe (PO), czyli m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży oraz placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, także otrzymują dotacje wypłacane przez powiat. 

Wszystkie wyżej wymienione jednostki systemu oświaty mają, na podstawie ustawy, zagwarantowane prawo do otrzymywania dotacji. Z kolei szkoły niepubliczne niemające uprawnień szkoły publicznej oraz placówki niepubliczne, o których mowa w art. 2 pkt 3, 6 i 10 PO, mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu. Oznacza to, że tym placówkom dotacja może być udzielana, ale zależy to od decyzji właściwych organów, czyli rady powiatu. 

Podstawowe kwoty dotacji są określane na podstawie wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie szkół, przedszkoli i placówek danego typu i rodzaju, pomniejszonych o wskazane w ustawie wydatki oraz podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych przedszkolach i placówkach. 

POLECAMY

 

Metody finansowania oświaty niepublicznej przez dotacje samorządowe

Można wyróżnić dwie podstawowe metody finansowania niepublicznej oświaty poprzez dotacje udzielane z budżetów samorządów. 

  1. Pierwsza jest oparta na stawkach subwencji oświatowej, czyli części oświatowej subwencji ogólnej, przekazywanej z budżetu państwa dla samorządów terytorialnych. Ta subwencja „konkretyzuje” się w formie tzw. metryczek, sporządzanych dla każdej gminy i powiatu zgodnie z rozporządzeniem corocznie wydawanym przez Ministra Edukacji Narodowej. Takie rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subw...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI