Zasady wydatkowania dotacji oświatowych w 2019 roku

Temat miesiąca

Działalność niepublicznych szkół, przedszkoli i innych placówek zależy w bardzo dużym zakresie od dotacji wypłacanych tym placówkom z budżetów samorządów terytorialnych. Regulacje odnoszące się do zasad udzielania oraz wydatkowania dotacji zawarte zostały w przepisach ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, która weszła w życie 1 stycznia 2018 r. i zastąpiła odpowiednie przepisy ustawy o systemie oświaty.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: ufzo.) reguluje kwestie udzielania dotacji i zasady oraz cele jej wydatkowania. Sama ustawa odnosi się do dotacji dla szkół, przedszkoli i placówek zarówno niepublicznych, jak i publicznych, prowadzonych przez osoby inne niż jednostki samorządu terytorialnego, a także samorządowych. 

Przepisy art. 34 ufzo. określają, że dotacje przekazywane są w 12 częściach do ostatniego dnia miesiąca, przy czym część za styczeń – do 20 stycznia, a za grudzień – do 15 grudnia roku budżetowego. Dotacje wypłacane są na rachunek bankowy wskazany we wniosku o udzielenie dotacji. Nowością jest przepis mówiący, że w przypadku nieprzekazania dotacji w terminie z winy organu dotującego nalicza się odsetki w takiej wysokości jak dla zaległości podatkowych. Ma to chronić placówki przed opóźnieniami w wypłacaniu dotacji przez samorządy. 

Roczny charakter dotacji oświatowych

Dotacje udzielane niepublicznym placówkom oświatowym na podstawie przepisów ww. ustawy mają charakter roczny, co ma swe źródło bezpośrednio w art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Z takiego rocznego charakteru dotacji wynika, że dotacja powinna być wykorzystana w roku budżetowym, na który została udzielona, a żadne wydatki nie mogą być sfinansowane z otrzymanej dotacji po zakończeniu danego roku budżetowego. Wspomniany przepis stanowi bowiem, że dotacja niewykorzystana w terminie winna zostać zwrócona do 31 stycznia roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacja została przekazana i niewydatkowana.

Sama ustawa nie określa trybu i sposobu rozliczania dotacji, odsyłając w tym zakresie do aktów prawa miejscowego wydawanych przez rady gmin i powiatów. Nie reguluje też kwestii dokumentowania, pozostawiając w tym zakresie uregulowania ogólnie obowiązujących przepisów, np. o rachunkowości, oraz aktów miejscowych. 

Artykuł 38 ust. 1 ustawy stanowi delegację ustawową dla rad gmin i powiatów do podjęcia uchwały w sprawie trybu i sposobu rozliczania dotacji oraz przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania....

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI