Kompetencje językowe
Zanim zaczniemy wprowadzać w przedszkolu języki obce, warto zastanowić się nad tym, jak ważne są cztery kompetencje językowe w nauce języka obcego: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie. Przy odpowiednim opanowaniu tych kwestii jesteśmy w stanie mówić o właściwym porozumiewaniu się w języku obcym. Ogromne znaczenie mają również zdolność rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii, a także kontekst osobisty, otoczenia oraz potrzeb i zainteresowań danej osoby.
Biorąc pod uwagę edukację przedszkolną, musimy skupić się przede wszystkim na zdolności rozumienia oraz komunikowania, dzięki czemu możemy mówić również o integracji w nauczaniu. Tym, co wiąże ze sobą te czynniki, jest aktywność dzieci polegająca na pracy w formie zdobywania doświadczeń, obserwacji czy rozwiązywania zadań. Podstawową zasadą w planowaniu takiej pracy jest łączenie ze sobą pracy intelektualnej z czynnościami praktycznymi, a to w nauce języka obcego jest kluczowe.
Założenia dwujęzyczności
Tradycyjne metody wczesnego nauczania języka obcego w przedszkolu zakładają zajęcia z języka angielskiego, które cyklicznie wprowadzają nowe słownictwo i dają dziecku kontakt z językiem stricte podczas zaplanowanych zajęć. W założeniach przedszkola dwujęzycznego wygląda to zupełnie inaczej. W tym wypadku należy tak zorganizować proces dydaktyczno-wychowawczy, aby drugi język był, obok języka ojczystego, tym właściwym środkiem komunikacji, niekiedy nawet zamiast niego! Odbywa się to bez żadnych negatywnych skutków dla rozwoju języka ojczystego, a równoczesny rozwój drugiego języka jest wartością dodaną.
Istnieje wiele programów bilingwalnych, których założenia opierają się na całkowitym wprowadzeniu dzieci w świat języka obcego, z którym dzieci nie miały na co dzień do czynienia, poprzez całkowitą komunikację w tym języku w przedszkolu. Najbardziej gruntownym programem jest early total immersion, w którym dzieci od momentu przekroczenia progu przedszkola całkowicie wchłaniane są w drugi język. Co to oznacza w praktyce? Drugi język jest jedynym językiem komunikacji w przedszkolu pod względem komunikatów od strony nauczycieli. Dzieci początkowo używają swojego języka ojczystego, fo...