Czym jest Zintegrowana Strategia Umiejętności?
Bazując na wynikach badań przeprowadzonych przez IBE w kwestii wykluczenia społecznego ze względu na postęp gospodarczy, technologiczny, cyfryzację, globalizację oraz starzejące się społeczeństwo, a także uwzględniając rekomendacje raportu Strategia Umiejętności OECD: Polska oraz założenia Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności – opracowano dokument pod nazwą Zintegrowana Strategia Umiejętności. Co więcej, stał się on jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, a jego wdrażanie obejmuje rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych, w następujących obszarach:
- umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych,
- rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry zarządzające,
- rozwijanie umiejętności w edukacji formalnej – kadry uczące,
- rozwijanie umiejętności poza edukacją formalną,
- rozwijanie i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy,
- doradztwo zawodowe,
- współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalną,
- planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.
Zarówno w Europie, jak i w Polsce uznano, że wymienione umiejętności należą do kluczowych czynników wpływających na poziom życia społeczno-gospodarczego w XXI wieku. Co ważniejsze – niewdrażanie ich zarówno w obszarze edukacji, jak i później w gospodarce spowoduje przyrost liczby osób, którym grozić będzie wykluczenie społeczne, a spowolniony postęp technologiczny zahamuje wzrost gospodarczy. W efekcie coraz trudniej będzie konkurować na rynku globalnym.
Wyzwania
Przyjmuje się, że Zintegrowana Strategia Umiejętności (dalej: ZSU) obejmuje cały system edukacji i szkoleń, w tym e...