Od czego się zaczęło?
Sprawa ta rozpoczęła się od kontroli przeprowadzonej przez organ dotujący (miasto), w wyniku której stwierdzono pobranie przez stronę dotacji w nadmiernej wysokości. Podstawę do zakwestionowania pobrania dotacji stanowił brak list obecności, na których uczniowie potwierdzaliby swoją obecność na poszczególnych godzinach zajęć edukacyjnych własnoręcznym podpisem. W efekcie prezydent miasta wydał decyzję w przedmiocie:
- określenia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi z tytułu pobrania dotacji w nadmiernej wysokości;
- nakazania stronie dokonania zwrotu dotacji pobranej w nadmiernej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę.
Odwołanie od decyzji prezydenta miasta
W odwołaniu strona stwierdziła naruszenie art. 252 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez nałożenie na stronę obowiązku zwrotu dotacji w sytuacji, kiedy udzielona dotacja nie została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości, gdyż liczba uczniów, na których została udzielona dotacja, pokrywała się z liczbą uczniów, na jaką przysługiwała.
POLECAMY
Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, które zostały wykorzystane niezgodnie
z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości, podlegają zwrotowi do budżetu, wraz z odsetkami
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję prezydenta miasta, powołując się w uzasadnieniu decyzji na przepis art. 252 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 252 ust. 1 tej ustawy dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
- wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
- pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlegają zwrotowi do budżetu, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od daty stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2.
W skardze do WSA strona wniosła o uchylenie decyzji organów obu instancji.
Decyzja sądu
Zdaniem sądu w decyzji organu II i I instancji nie dokonano prawidłowego wskazania przepisów zastosowanych w niniejszej sprawie.
Otóż dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania (art. 252 ust. 3 ustawy o finansach publicznych). Z kolei dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej (art. 252 ust. 4). Zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości (art. 252 ust. 5).
Zdaniem sądu organ I instancji stwierdził, że w sprawie miał zastosowanie art. 252 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, ale z uzasadnienia jego decyzji nie wynika, czy analizował on stan faktyczny sprawy w zakresie tego, czy doszło do zrealizowania celu wynikającego z dotacj...