Wycieczki i wyjścia zorganizowane. Jak to bezpiecznie zaplanować ?

Zarządzanie placówką

Koniec roku szkolnego, czas wakacji i początek jesieni to czas, kiedy w naszych placówkach możemy pozwolić sobie na znacznie więcej wyjść zorganizowanych i wycieczek. Gdy pogoda sprzyja, potrzebujemy tylko jednego – odpowiedniej organizacji ze strony nauczycieli i dyrekcji placówki. Jak się do tego przygotować, na co zwrócić uwagę i jaka jest rola dyrektora w tym zakresie?

Wyjścia zorganizowane i wycieczki – czym są?

Ogólne zasady organizacji zarówno wyjść zorganizowanych, jak i wycieczek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. To właśnie na jego podstawie możemy określić cele angażowania się w krajoznawstwo i turystykę oraz wszelkie zasady, według których wycieczki i wyjścia powinny być zorganizowane. Jak jednak odróżnić jedno od drugiego? Przede wszystkim różnicę stanowią zakres i czas trwania wydarzenia. Wyjście zorganizowane jest krótsze, zwykle ograniczone czasowo, natomiast wycieczka jest zazwyczaj dłuższa i może obejmować transport, zwiedzanie itd. Podstawową różnicę możemy zauważyć również w celach – wyjście zorganizowane ma charakter konkretnego udziału w wydarzeniu lub wizyty w określonym miejscu, natomiast wycieczka ma już charakter rekreacyjny, turystyczny i mocno edukacyjny. Odczuwalne różnice widoczne są również w kwestii organizacji – wyjścia są krótsze, prostsze do zorganizowania logistycznie i często odbywają się w ramach zajęć edukacyjnych, wycieczki natomiast wymagają konkretnie rozbudowanej dokumentacji, transportu, zgód od rodziców, odpowiedniej ilości opiekunów i ubezpieczenia dzieci. Jak już o tym mowa, to właśnie w kwestii formalności, organizując wycieczkę, obowiązkowo przedstawiamy również rodzicom regulamin i plan wycieczki, czego nie musimy robić, organizując wyjście w ramach rozszerzenia zajęć. Z przedszkolem często kojarzą nam się wyjścia zorganizowane, udział dzieci w miejskich wydarzeniach, konkursach, zwiedzanie infrastruktury, która nas otacza – tego najczęściej doświadczają przedszkolaki. Dlaczego jednak wycieczek jest tak mało? Czy to ze względu na obawy o bezpieczeństwo tak małych dzieci? Czy kwestie formalne są niejasne? Czy może nie mamy wystarczającej oferty miejsc atrakcyjnych edukacyjnie dla dzieci w wieku przedszkolnym? Te i inne obawy warto rozwiać i odważyć się na wprowadzenie tego dodatkowego elementu, który wzbogaci ofertę przedszkola niepublicznego. 

W jakim celu?

Rozporządzenie, o którym mowa wcześniej, określa wyraźnie cele organizowania przez przedszkola kr...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI