Podstawą prawną organizowania zajęć wspomagających uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości oraz umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, a także zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego (tzw. zajęć wspomagających) jest § § 10f-n rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Co istotne, 23 lipca 2021 r., weszła w życie zmiana przepisów dotyczących organizowania zajęć wspomagających (rozporządzenie zmieniające z 20 lipca 2021 r., Dz. U. z 2021 r., poz. 1343), umożliwiająca m.in. zwiększenie dotychczasowej liczby godzin zajęć wspomagających przy jednoczesnym prowadzeniu ich z uwzględnieniem większego niż dotychczas tygodniowego limitu.
1. Jakie szkoły mogą realizować zajęcia wspomagające?
Zajęcia mogą być organizowane w:
POLECAMY
- szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII tych szkół,
- szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,
- szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.
2. Jakie szkoły nie mogą organizować zajęć wspomagających?
Zajęć wspomagających nie będzie można organizować w:
- szkołach podstawowych dla dorosłych,
- liceach ogólnokształcących dla dorosłych,
- branżowych szkołach II stopnia,
- szkołach policealnych,
- szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
- w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.
3. Czy zajęciami można objąć uczniów z niepełnosprawnościami?
Kolejny wyjątek od możliwości organizowania zajęć wspomagających dotyczy:
- uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych (również integracyjnych i specjalnych),
- uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy, realizujących podstawę progr...