12 kluczowych wytycznych, jak zorganizować zajęcia wspomagające

Otwarty dostęp Zgodnie z prawem: organizacja zajęć

Od 31 maja 2021 r. istnieje możliwość organizowania w szkołach tzw. zajęć wspomagających, które mają pozwolić uczniom na nadrobienie zaległości programowych spowodowanych dezorganizacją procesu nauczania w okresie pandemii COVID-19. Możliwość organizowania zajęć została przewidziana w dwóch turach: od 31 maja do 24 czerwca oraz od 2 września do 22 grudnia bieżącego roku. Na jakich zasadach powinny być organizowane zajęcia wspomagające?

Podstawą prawną organizowania zajęć wspomagających uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości oraz umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, a także zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego (tzw. zajęć wspomagających) jest § § 10f-n rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Co istotne, 23 lipca 2021 r., weszła w życie zmiana przepisów dotyczących organizowania zajęć wspomagających (rozporządzenie zmieniające z 20 lipca 2021 r., Dz. U. z 2021 r., poz. 1343), umożliwiająca m.in. zwiększenie dotychczasowej liczby godzin zajęć wspomagających przy jednoczesnym prowadzeniu ich z uwzględnieniem większego niż dotychczas tygodniowego limitu.

1. Jakie szkoły mogą realizować zajęcia wspomagające?
Zajęcia mogą być organizowane w:

POLECAMY

  • szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII tych szkół,
  • szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,
  • szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.

2. Jakie szkoły nie mogą organizować zajęć wspomagających?
Zajęć wspomagających nie będzie można organizować w:

  • szkołach podstawowych dla dorosłych,
  • liceach ogólnokształcących dla dorosłych,
  • branżowych szkołach II stopnia,
  • szkołach policealnych,
  • szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
  • w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.

3. Czy zajęciami można objąć uczniów z niepełnosprawnościami?
Kolejny wyjątek od możliwości organizowania zajęć wspomagających dotyczy: 

  • uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych (również integracyjnych i specjalnych),
  • uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy, realizujących podstawę progr...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI