W Polsce wciąż trwają prace nad wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej również: dyrektywa). Projekt ustawy o ochronie sygnalistów przewiduje procedury, które szkoły będą musiały stosować.
Dział: Kadry i finanse
Niepubliczne jednostki oświaty zobowiązane są do zatrudniania nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli publicznych jednostek. Ponieważ posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji zawodowych stanowi przedmiot zainteresowania organów nadzoru pedagogicznego, sprawujących nadzór nad niepublicznymi jednostkami oświaty, warto upewnić się, że nie popełniono w tym zakresie żadnego naruszenia. Problem ten jest szczególnie istotny, jeżeli weźmie się pod uwagę niedawną zmianę przepisów.
Podobnie jak w przypadku innych zakładów pracy, również w niepublicznych jednostkach oświaty odchodzący z pracy pracownicy powinni otrzymać świadectwo pracy. Dokument ten ma duże znaczenie dla pracownika, ponieważ zawarte są w nim istotne informacje związane z przebiegiem zatrudnienia w danej szkole lub przedszkolu. Natomiast niewydanie świadectwa pracy w terminie stanowi naruszenie praw pracowniczych, zagrożone karą grzywny.
Nie znam dyrektora placówki oświatowej, który reagowałby entuzjastycznie na wiadomość o kontroli zaplanowanej w jego przedszkolu lub szkole. Podobnie samo powiadomienie organu prowadzącego przedszkole lub szkołę niepubliczną o kontroli finansowej wprowadza ogromny stres i stwarza wiele napięć. To nie wszystko: u osób odpowiedzialnych za finanse placówki pojawiają się różne, niezbyt przyjemne myśli, tworzą się najróżniejsze scenariusze przeprowadzenia i raportu kontroli.
Wydatki, jakie mogą być finansowane z dotacji udzielanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, określone zostały w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Przepis ten nie zawiera jednak katalogu wydatków dopuszczalnych, lecz wskazuje, że dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.
W szkołach i placówkach niepublicznych zatrudnienie nauczycieli odbywa się na podstawie ustawy z dnia z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Przepisy Karty Nauczyciela stosuje się jedynie pomocniczo i w tym wypadku głównie w odniesieniu do wymogów, jakie musi spełniać kandydat na nauczyciela.
Pracujący w niepublicznych placówkach oświaty nauczyciele, analogicznie jak inni pracownicy, obowiązani są do poddawania się różnego rodzaju badaniom. Dzięki nim możliwe jest wskazanie czy dany nauczyciel spełnia wymogi dotyczące warunków zdrowotnych, koniecznych do wykonywania zawodu. Jak przeprowadzane są takie badania i co zrobić w sytuacji, gdy nauczyciel okaże się niezdolny do pracy?
Kapitał żelazny, w dużym uproszczeniu, to narzędzie, które pozwala organizacji – tak zbiorczo w tekście nazywać będę wszystkie szkoły i przedszkola, zarówno publiczne, jak i niepubliczne – funkcjonować dzięki aktywnej trosce o przyszłość. Jak można jednak wprowadzić kapitał żelazny w swojej placówce?
W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela powróciła instytucja emerytury stażowej nauczycieli. Nie ma ona jednak takiej samej formy jak kiedyś, należy więc upewnić się kto i kiedy nabywa do niej prawo.
Kto może się ubiegać o nagrodę z okazji 250-lecia powstania KEN w 2023 r? Czy dyrektor placówki niepublicznej, który realizuje zadania pedagoga specjalnego i nauczyciela może ubiegać się o taką nagrodę? Czy nagroda przysługuje dla nauczycielek przebywających na urlopach rodzicielskich? Proszę o przykładowy wniosek dla placówki niepublicznej? Czy jest wyznaczony termin składania wniosków i do kogo należy go złożyć?
Kapitał żelazny to nic innego niż stale gromadzone różnego typu środki, które zostały przekazane przez jednego lub wielu darczyńców na rzecz organizacji. Suma tych środków tworzy tzw. kapitał początkowy, który następnie jest inwestowany w tzw. bezpieczne instrumenty inwestycyjne. Dzięki inwestycji osiągany jest zysk, który trafia do organizacji, a ta wykorzystuje nowo pozyskane środki na realizację swoich głównych zadań lub na konkretny cel. Należy pamiętać, że każda inwestycja obarczona jest pewnym ryzykiem.